EVENEMANG

Sunyatakvartetten spelar John Cage, Steve Reich och Laurie Anderson

Till alla evenemang

fredag 14 juni

19-21 (insläpp 18:30)

Entré 150:-, förköp finns på Rönnells.

Sunyatakvartetten

Gaianeh Pilossian, violin

Ophelia Kamkar,  violin

Andreas Westerdahl, viola

Ruth Spargo, cello

 

John Cage (1912-94)

String Quartet in Four Parts (1950)

  1. Quietly Flowing Along – Summer
  2. Slowly Rocking – Autumn
  3. Nearly Stationary – Winter
  4. Quodlibet – Spring

John Cage komponerade sin stråkvartett mellan åren 1949-1950 i Paris och New York. Det är ett verk präglat av en sofistikerad enkelhet och ett steg mot det som Cage kallade för ”abandonment of self-expression”. Cage ville komponera musik för att ”sober and quiet the mind, thus rendering it susceptible to divine influences”. Satserna är uppkallade efter årstiderna som i indisk tradition står för skapelse, bevarande, förstörelse och vilotillstånd. I stråkkvartetten använder sig Cage av ”gamuts” vilket är en tonföljd eller ett ackord som skapas oberoende för varje stämma och kombineras fritt. Stycket ska spelas helt utan vibrato.

 

Steve Reich (1936)

Different Trains (1988)

  1. America – Before the War
  2. Europe – During the War
  3. After the War

I Different Trains (1988) integrerar Reich fragment av ljudinspelningar med en stråkkvartett som efterliknar både rytmen hos ett tåg och den naturliga musikaliteten hos rösterna på den förinspelade ljudinspelningen. Verket, framfört av Kronos Quartet, vann en Grammy Award för bästa samtida komposition 1989.

Reich skrev om Different Trains: ”Jag reste fram och tillbaka mellan New York och Los Angeles från 1939 till 1942 tillsammans med min guvernant eftersom mina föräldrar var skilda. Även om dessa resor var spännande och romantiska på den tiden, ser jag nu tillbaka och tänker att om jag hade varit i Europa under den här perioden så hade jag, som jude, varit tvungen att åka med helt andra tåg.

Verket är i tre satser. I den första, ”America – Before the War”, minns Reichs erfarenheterna av att resa mellan sina frånskilda föräldrar. I den andra, ”Europa – During the war”, används ljudinspelningar från tre överlevande från Förintelsen för att framkalla bilder av tågresorna som tog så många in i döden. Den tredje, ”After the war”, är ett försök till integration av dessa två erfarenheter, men inte en försoning.

 

Laurie Anderson (1947)

Shutter Island (2017)

  1. Shutter Island
  2. Crystal
  3. Airy

Verket, beställt av Kronos Quartet till deras Fifty for the Future-initiativ, bär Andersons omisskännliga DNA, samtidigt som den erbjuder en inblick i det rymliga kreativa universum hos en artist vars sökande efter nya ljud och texturer präglat hennes skapande liv.  Anderson om samarbetet med Kronos Quartet: ”Det förvånade oss alla att vi aldrig hade gjort något tidigare. Det var fantastiskt kul att arbeta tillsammans. Jag skrev fraser som de improviserade över och sen arbetade vidare på hemma. Det var verkligen ett samarbete.” Verket är komponerat till Kronos Quartets initiativ Fifty for the Future.

 

John Cage (1912-94) 

4.33 (1952) 

4′33 innehåller fyra och en halv minut av tystnad. Avsaknaden av spelade ljud ger åhöraren tillfälle att uppmärksamma små skiftningar i omgivningen. Det framförs oftast med piano, men är skrivet för vilket eller vilka instrument som helst.

 

Förköp på Rönnells eller ordnas via mail till info@ronnells.se. ”Biljetterna” skrivs upp på en lista, inga pappersbiljetter finns.

(Läs svarsmailet noga! Biljetterna betalas enligt instruktioner där. Och Swisha aldrig utan att först ha fått bekräftelse på att du har en reserverad plats.)

Begränsat antal platser!

 

I samarbete med Rönnells Vänner, Kulturrådet, Stockholms stad och Humlegården Fastigheter.