EVENEMANG

Jazz är farligt presenterar releasefest för katalogen Oskar Korsár: Speglingar på Styx

Till alla evenemang

lördag 14 september

18-20

Fri entré, ingen föranmälan krävs.

Jazz är farligt presenterar releasefest för katalogen

Oskar Korsár: Speglingar på Styx.

Live: Gustav Ejstes med ett scratch-set.

 

Katalogen kommer finnas tillgänglig under kvällen för ett specialpris på 200:-

 

 

Oskar Korsár, född 1977 i Umeå, är en svensk konst­när bo­satt och verk­sam i Ber­lin. Korsár ut­veck­la­de ti­digt ett ori­gi­nellt bild­språk där mo­ti­ven är lika ef­fekt­ful­la som de tek­nis­ka kva­li­te­ter­na är an­slå­en­de. Hans skulp­tu­rer i brons och mål­ning­ar på pap­per av­bil­dar kvin­no­ge­stal­ter med av­långa krop­par och andra va­rel­ser i skil­da mil­jö­er och kän­ne­teck­nas av ett raf­fi­ne­rat ge­stal­tan­de av skarp­sin­ni­ga ämnen. Korsár har all­tid varit hän­gi­ven sitt eget ut­tryck och mo­ti­ven in­rym­mer ofta konst­hi­sto­ris­ka, my­to­lo­gis­ka eller fi­lo­so­fis­ka al­lu­sio­ner. Efter av­slu­ta­de stu­di­er på Konst­fack 2001 en­ga­ge­ra­des Oskar Korsár åter­kom­man­de som il­lust­ra­tör, 2002 de­bu­te­ra­de han i Stock­holm på ALP gal­le­ri Peter Berg­man och 2007 gjor­de han sitt förs­ta in­ter­na­tio­nel­la fram­trä­dan­de med en se­pa­ra­tut­ställ­ning på Yossi Milo Gal­le­ry i New York. 2011 flyt­ta­de han till Ber­lin, 2016 för­ä­ra­des han Åke Andrén Stif­tel­sens konst­närs­sti­pen­di­um och året därpå vi­sa­des en åter­blic­kan­de ut­ställ­ning om hans konst­när­skap på Ful­lers­ta gård i Hud­dinge. Oskar Korsárs se­nas­te se­pa­ra­ta pre­sen­ta­tion var på Bel­macz i Lon­don 2021. 2024 var han ak­tu­ell med se­pa­ra­tut­ställ­ning­en Speg­ling­ar på Styx på Åmells, som ut­gjor­de hans åter­in­trä­de på den svens­ka konst­sce­nen.

 

Gustav Ejstes, är en svensk musiker och låtskrivare. Sedan 1998 spelar han, och är frontfigur, i Dungen, ett band med musikaliska influenser från 60- och 70-talets psykedeliska rock, progressiva rock och svensk folkmusik. Gustav Ejstes sysslade inledningsvis med hiphop men tröttnade på loopar och samplingar och ville hellre åstadkomma ljuden på egen hand. Han började skriva texter på svenska och plockade in musiker efter hand. I samma veva lärde han känna Reine Fiske som kom att bli en av grundpelarna i Dungen. Ejstes är fortfarande influerad av hiphop och har gästspelat på Timbuktus album Oberoendeframkallande och har bl.a. scratchat med Marcus Price från Fattaru. Sedan 2012 ingår han även i gruppen Amason.

 

Jazz är farligt

Sedan 2011 har Elena Wolay drivit plattformen ”Jazz är farligt” som ambulerande livescen, skivbolag, föreläsare, fanzine-makare och curator. Wolay har beskrivits som en av de mest drivande krafterna för Sveriges alternativa musikscen. För närvarande jobbar Wolay som musik- och litteraturhandläggare för Malmö stad. De senaste curatoriella projekten inkluderar ”Sun Ra” på Mellanrummet, Malmö Konsthall (2021), Åke Hodell, Malmö Konsthall (2022) och Åke Hodell “220 Volt Buddha” Kalmars Konstmuseum (2022). Elena Wolay deltog som konstnär i grupputställningen ”File under freedom”, Bergen kunsthall (2022) samt som curator under 2022 och 2023 för musikprogrammet på Uppsala konstmuseum.

 

Välkomna!

Elena, Gustav och Oskar

 

I samarbete med Jazz är farligt, Åmells konsthandel, Rönnells Vänner, Kulturrådet, Stockholms stad och Humlegården Fastigheter.