Nov
23
5:00 PM17:00

Release och samtal med Akay

akay.jpg

Välkommen på release för boken "Akay and friends", en samling med den svenska gatukonstens mästare.

Akay är ett välkänt namn på gatukonstscenen. Han har varit verksam i över trettio år och började som graffitimålare i slutet av 80-talet. Det senaste decenniets installationer i stadsmiljö har sammanställts i denna omfattande volym. Här ryms också samarbeten med tex Adams, Klisterpeter, Rae och Made.

Under kvällen blir det samtal mellan Ika Johannesson och Akay, samt boksignering.

Välkomna!

I samarbete med Orosdi-Back, Rönnells vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad, Kulturrådet och Humlegården Fastigheter.

View Event →
Nov
24
7:00 PM19:00

LIVE! Mary Ocher

Mary Ocher.jpg

Mary Ocher live at Rönnells Antikvariat!
Jaa...Den excentriska och sant originella sångerskan, artisten och konstnärinnan Mary Ocher kommer tillbaka till Sverige för en exklusiv releasekonsert för hennes nya album "Faust Studio Sessions and Other Recordings" som släpps samma dag världen över.

Född i Ryssland, uppvuxen i Israel och numera bosatt i Berlin.
Lika varierad som dom platserna är Mary Ocher's musik.
De senaste åren har hon outtröttligt rest världen runt och gjort fantastiska konserter och performances. I våras hade Sing a song fighter äran att bjuda in henne till en konsert på Pygméteatern i Stockholm och vi som var där vet vad andra gick miste om!

Våren 2017 så gav Mary Ocher ut det oförutsägbara och spännande albumet "the west against the people".
Ett av årets bästa album. Och därefter har en flod av videos följt, likaså samarbeten med andra artister och inte att förglömma M. Ocher's manifest.
Och nu ett halvår senare kommer alltså "Faust Studio Sessions and Other Recordings".
Liksom förra skivan är den inspelad i krautlegenderna Faust's studio och producerad av Faust-medlemmen Irmler.
På en vansinnigt vacker 10-tums vinyl så bjuds det på andlöst nära och vackra sånger (bl.a en cover på Robbie Basho's "blue crystal fire") men också hypnotiska, vilda och primitiva spår.
Skivan ges ut som en co-release mellan tysk Klangbad och svenska Sing a song fighter.
Någon skrev om Mary Ocher: "Som en härlig blandning av Yma Sumac, Pj Harvey, Yoko Ono och Laurie Anderson".
Den liknelsen må inte vara klockren, men den är ett bevis på hur svårt det är att placera in Mary Ocher i ett fack .
Hennes musik är fri, ständigt sökande, politisk och djupt berörande.
Vill du höra en konstnärligt spännande artist 2017, så rekommenderar vi varmt att komma förbi Rönnells den 24:e Oktober.
https://www.youtube.com/watch?v=txdQAE2hGNE

Biljettpris: 120 kr.
Förköp: Besök Rönnells fina antikvariat och säkra dig en plats.
Eller kom aktuella kvällen och betala i dörren.
Albumet som släpps den aktuella kvällen kommer att finnas till försäljning till ett humant pris liksom andra utgivningar från sing a song fighter's katalog och också annat guld med Mary Ocher.
Dj Sing a song fighter. VARMT VÄLKOMNA!

 

I samarbete med Sing a Song Fighter, Rönnells vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad, Kulturrådet och Humlegården Fastigheter.

View Event →
Nov
25
to Dec 23

Kommande evenemang 2017 (samt evenemangsarkiv)

Lördag 25 november kl 14-16: Jan och Maria Berglin samtalar och ställer ut stripar med anledning av deras nya seriebok "Kaos är granne med Bjällermalms" (Natur&Kultur).

Torsdag 30 november kl 17: Samtal om den nya utgåvan av Sofokles klassiska drama Kung Oidipus med översättarna Jan Stolpe och Lars-Håkan Svensson.

Söndag 3 december kl 18: Konsert med den indiske ragamästaren Manish Pingle. Mer info snart.

Tisdag 5 december kl. 18.30: Uppläsningskväll med elever från Biskops-Arnös författarskola.

Onsdag 6 december kl 17: Liten konsert och utställning med Love Antell som släpper ny singel med handsprayade omslag.

Lördag 9 december kl 14. Pia Sandström presenterar artist's books projektet Labyrint. Andreas och Johan Berthling (Tape) spelar julsånger.

Lördag 9 december kl 18: LIVE! Emma Augustsson: Boulevarder av glas

Måndag 11 december kl 18.30: Helkväll om Mats Gustafssons nya bok om skivsamlare, "Discaholics! Record Collector Confessions. Volume 1". Mer info snart!

Tisdag 12 december kl 18.30: Den ohörde Don Cherry med Magnus Nygren, Mats Gustafsson och Christer Bothén .

 

Med reservation för eventuella ändringar och ytterligare evenemang.

Tillgänglighet vid evenemang Handikapparkering finns i anslutning till entrén. Enkel rullstolsramp finns att tillgå vid behov. Alla evenemang äger rum på markplan, inga trösklar eller nivåskillnader finns i direkt anslutning till scenen, rullstolsplatser finns att tillgå. Handikapptoalett finns dessvärre inte, ej heller hörselslinga.

View Event →

Nov
17
2:00 PM14:00

Yan Jun, Mike T. Bullock & Leif Elggren interagerar audiovisuellt!

Foto: Julia Gerlach

Foto: Julia Gerlach

Yan Jun (China/KREV)
Mike T. Bullock (USA/ KREV)
Leif Elggren (Sweden/KREV)
interagerar med hjälp av det ljudande och det visuella på Rönnells antikvariat mellan 14 - 18.


Firework Edition Records releasar också Jean-Philippe Antoine's nya cd OUI https://www.discogs.com/artist/1878364-Jean-Philippe-Antoine

http://www.yanjun.org

mikebullock.com

www.leifelggren.org

I samarbete med Rönnells vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad, Kulturrådet och Humlegården Fastigheter.

View Event →
Nov
15
6:00 PM18:00

En kväll kring den svenska översättningen av James Joyces "Ulysses"

Ulysses.jpg

“I fear those big words, Stephen said, which make us so unhappy” – en kväll kring den svenska översättningen av James Joyces "Ulysses"

I samarbete med Rönnells antikvariat ordnar Förlagsklubben en kväll kring arbetet med nyöversättningen av James Joyces mästerverk Ulysses (1921) som gavs ut av Albert Bonniers förlag 2012. Översättaren Erik Andersson samtalar med sin förlagsredaktör Rachel Åkerstedt om svårigheter och lösningar för att ge oss en inblick i hur det egentligen kan gå till när man tar sig an att överföra ett av världslitteraturens största verk från engelska till svenska. Emi-Simone Zawall från Förlagsklubben leder samtalet.

Anmäl dig till Emi-Simone Zawall: emi.zawall@gmail.com

PRIS: 80 kr SISTA ANMÄLNINGSDATUM: tisdag, 14 november

 

I samarbete med Förlagsklubben, Albert Bonniers Förlag, Rönnells vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad, Kulturrådet och Humlegården Fastigheter.

View Event →
Nov
10
5:00 PM17:00

Release för Karin Frostensons bok "Damen med de röda skorna".

KarinF.jpg

Nu är det dags för release för Karin Frostensons bok "Damen med de röda skorna". 

Boken handlar om en alldeles vanlig kvinna som stiger upp ur sängen på morgonen. Hon sätter på sig sina röda klackskor, lämnar lägenheten och dansar fram i staden. Liksom hon både är en del av omgivningen och sitt all­deles eget universum, fungerar varje sida i den här sällsamma historien också som ett fristående konstverk. 

Under kvällen blir det samtal mellan Karin Frostenson, Nina Hemmingsson och Valdemar Gerdin. Vi bjuder på vin och tilltugg. Karin visar konst i lokalen samt signerar böcker. 

Varmt välkomna!

 

I samarbete med Kartago Förlag, Rönnells Vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad, Kulturrådet och Humlegården Fastigheter.

View Event →
Nov
9
7:00 PM19:00

Nino Keller och Martin Hederos spelar eget på Rönnells

NinoK.jpg

Kom och lyssna när Martin Hederos och Nino Keller spelar eget material på Rönnells nya piano. Båda har i år släppt pianobaserade soloplattor som fått strålande recensioner. Nino har med sig musikerna Cecilia Öhrwall, Patric Thorman och Andreas Hourdakis och Martin kör solo.

Insläpp 18:45

Entré 120 kr (förköp finns på Rönnells)

*

Nino Keller har varit och är med i en rad uppskattade musikkonstellationer (les big byrd, caesars, The Slaves, Taken by Trees, teddybears, Håkan Hellström, Bröderna Lindgren och senast i Henrik Berggrens band). Till viss del som medkompositör men i huvudsak som trummis. The Hunt (Sing a Song Fighter) är hans överraskande debutalbum som ensam kompositör och soloartist. Albumet gavs ut i slutet av mars och har fått idel lovord och hyllande recensioner.

Martin Hederos var med om att grunda The Soundtrack of Our Lives, där han spelade klaviatur tills de lade ner 2012. Sedan 2010 spelar han i bandet Tonbruket. Han har även släppt skivor tillsammans med Nino Ramsby, och Sofia Karlsson och medverkat på inspelningar med Fire!Orchestra och Tore Berger. I mars 2017 gav han ut den uppmärksammade solopianoskivan Piano solos på Sally Wiola Sessions.

 

I samarbete med Sing a Song Fighter, Sally Wiola Sessions, Rönnells vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad, Kulturrådet och Humlegården Fastigheter.

View Event →
Nov
7
6:00 PM18:00

Släppfest för Stig Larssons Folk på ön, en bok om Lilla Essingen med fotografier av Ulla Montan.

ön.jpg

Albert Bonniers Förlag och Rönnells Antikvariat hälsar er varmt välkomna att fira utgivningen av Stig Larssons bok Folk på ön.

Daniel Sandström samtalar med Stig. Boken finns till försäljning till specialpris. Mingel och förfriskningar.

Lilla Essingen är ett samhälle i miniatyr, i vissa avseenden en plats där tiden har stått stilla, utan gentrifiering och kommersialisering. Stig Larsson har bott där i många år och samlat på sig en vänkrets av författare, musiker, småbusar, sjömän, entreprenörer, levnadskonstnärer och allmänt udda existenser. I samarbete med fotografen Ulla Montan tecknar Stig Larsson ett tjugotal livfulla porträtt av folk på Ön, som den heter i folkmun.

 

I samarbete med Albert Bonniers Förlag, Rönnells vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad, Kulturrådet och Humlegården Fastigheter.

View Event →
Nov
3
6:00 PM18:00

Matti Bye "This Forgotten Land" — Record release party!

MattiBye.jpg

Record release party for Matti Bye's "This Forgotten Land" (Tona Serenad Records) at Rönnells Antikvariat in Stockholm with El Perro Del Mar as a guest artist in Matti's set.

Entrance: 50kr, biljetter finns  (på allmän begäran) på Rönnells

✻ ✻ ✻

Though Sweden’s Matti Bye was born in 1966, it sometimes seems as though the renowned musician and film soundtrack composer has spent his entire existence living in a different era. As a child, when he wasn’t avidly practising the piano – which he studied with an old Russian teacher – or dreaming of travelling the world in a horse-drawn caravan, he could be found in his local cinema in front of old black and white Tarzan films. These days, too, if you visit the old garage which doubles as his studio, you’ll find yourself surrounded by antique instruments: lurking alongside his collection of analogue synths are, among other objects, pianos, a celesta, a Mellotron, a Wurlitzer, a harpsichord, a Hammond organ, a Vibraphonette and tubular bells. When it comes to Matti Bye, one soon learns, time soon ceases to mean anything.

Now, four decades on from those afternoons spent watching Johnny Weissmuller, this passionate reader of literature and poetry, who grew up listening to Schubert and Mozart, is set to release his latest solo album, one that, like its author, seems to exist outside of time itself. Produced by Joel Danell (Musette, Wiener Futurismo Studio), with John Henriksson (samples, turntables) providing additional sounds, This Forgotten Land offers a deeply atmospheric, affecting experience, seeped in nostalgia and yet thrillingly contemporary. At its heart lie profoundly emotive, luminous melodies as substantial as the equipment – and Bye’s world is definitely an analogue one – that he uses to capture them. And while its instrumental style might be said to share characteristics with the likes of Hauschka and Yann Tiersen, it also, like them, occupies its own unique musical universe, at once elegant and eerie.

Opening track “Melt” provides a clear indication of what’s to come, with its muffled tones, distant bells and a subdued sense of foreboding. At other times – such on “Underneath The Silence” – one can hear the influence of Debussy, and scattered throughout are hints, too, of Satie and Chopin at their most tranquil. On “Absence”, the creaking of Bye’s keyboard pedals is intrinsic to the atmosphere of his rippling, Southern European melody, while “Into The Haze” and “Cascading Sun” – with Leo Svensson’s haunting musical saw – and “Empty Streets / Piano Street” reveal his affection for circus music and other archaic styles. Bye speaks fondly of “the strange, romantic mood you get when you hear old merry go rounds, or mechanical instruments in small amusements parks, and abandoned places like Coney Island,” and the strange, incongruous sounds sometimes audible in the background are as essential to his compositions as the flutter of a film projector when watching an old film. In fact, though it’s very distinct, This Forgotten Land succeeds in conjuring up an idiosyncratic ambience whose power is similar to that of another of his great inspirations, Tom Waits’ Swordfishtrombones, albeit long after the greasepaint has been removed and the bars have emptied out.

Until now, Bye has been best known as one of Sweden’s most sought-after film composers, working on scores not only for contemporary but also vintage silent movies. In 2014 he received two of the three nominations for Best Original Music Award at Sweden’s prestigious Guldbaggen: his soundtrack for Faro took the honour (as well as a Nordic Film Music Prize) ahead of his work for The Hundred-Year-Old Man Who Climbed Out the Window And Disappeared. He’s also provided new music for, among others, Victor Sjöström’s seminal horror The Phantom Carriage (1921) and The Saga of Gosta Berling (1924), a landmark melodrama starring Greta Garbo. He’s recorded a number of solo works, too, not least 2010’s Drömt and 2013’s Bethanien, the latter inspired by a two-year sojourn in Berlin working in Kreuzberg’s cultural centre of the same name, once a hospital of suitably grim repute. Collaborations with other musicians include Hydra’s Dream, with Anna Von Hausswolff; and Maailma, with cult Finnish songwriter Lau Nau.

Bye was brought up by his mother, renowned Swedish actress Birgitta Andersson, while his father was Norwegian playwright Anders Bye. “I remember he once said, if you play an instrument you’ll never be alone,” Bye recalls. “That made a big impact on me.” Bye tried learning other instruments – violin, clarinet, contrabass – but it was always the piano to which he returned. “Nothing could compare,” he reminisces. “I wanted to sleep near my old piano. It was like a friend, if not so verbal, but still very communicative.” His professional ‘career’ began early on, but his first experience of providing a full score – when he was invited by his school’s Anarchist Club to accompany a screening of Battleship Potemkin – was less than successful. “The performance was terrifying, because I’d never improvised before,” he says. “But the thing was, even if it was a nightmare, after I’d tried it evoked a grand feeling of freedom! I’d got a taste of something I wanted to explore.”

When he was 20, Stockholm’s celebrated Cinematheque contacted Bye about performing again, and he couldn’t resist the opportunity to improve upon his debut. “Silent film music was like a blank spot on the music map, but I recognised the freedom I’d have as a musician, and the force of the poetry in these forgotten images. To play piano for these films was like a dream. So I started my own ‘university’ in the cinema, improvising directly in front of the film screen, trying new pieces and styles in front of a live audience. The beauty is that you feel the past through these beautiful films,” he says of the style that gradually developed in this environment, “but through the music you can add a new layer of something contemporary too.” As his reputation spread, Bye recognised that, thanks to the diversity of his interests, he’d stumbled on a singularly romantic style. “I started out as a piano improviser,” he says, “and suddenly I realised I was composing, and that I’m a composer.”

By the late 1990s, Bye had progressed from silent films to composing for new ones, including documentaries. His own, parallel recordings, compositions, collaborations and solo concerts followed soon after. “Sometimes material I haven’t used in a film starts to form a record, or I make a record that ends up in a film,” he explains, and there is indeed an obvious fil rouge through all his compositions: the instruments with which he works, often employed in an idiosyncratic manner. “I always search for pianos with a unique character,” he says. “I love to play them in special environments outside, in an abandoned place or a flat somewhere. I try to record the moment. The best pieces I create start with an instrument that has flaws or weaknesses. It’s like exploring the voice of various distinct personalities.”

Three decades on from that revelatory experience at Cinematheque, This Forgotten Land looks set to expand Bye’s reach. Peculiarly otherworldly, serenely haunting, and utterly unforgettable, its melodies linger long after its conclusion, their atmosphere a magical mist that can never quite be apprehended. Out of time, but just in time, it confirms Matti Bye as a vital composer of visionary, cinematic scope. This Forgotten Land will endure, in fact, because it sounds like it’s always been among us.

✻ ✻ ✻

I samarbete med Tona Serenad Records , Rönnells vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad, Kulturrådet och Humlegården Fastigheter.

View Event →
Nov
2
5:00 PM17:00

Slutdikt – en kväll om Marina Tsvetajevas poesi

MarinaT.jpg

Välkomna till en kväll om Marina Tsvetajevas poesi, och i synnerhet den nyutkomna diktsamlingen "Slutdikt".

Samtal, diktuppläsning och musik.

Medverkande: Tora Lane, Helena Schuback, Marcia Schuback Sa Cavalcante och Harald Hultqvist.


Marina Tsvetajevas kompromisslösa förhållningssätt till poesin ledde till ett svårt livsöde – präglat av exil, fattigdom och förtvivlan – men också till en unik poetisk stämma. ”Slutdikt” är en längre svit om fjorton dikter som skrevs i exil i Prag 1924 efter slutet på en kärlekshistoria. I fjorton scener i en rörelse över Prag med dess broar och kajer och långt ut i dess utkanter, formulerar Tsvetajeva en lyrisk revolt mot detta slut. Dikten illustrerar också hur modernitetens besatthet av slut och ny början förpassar livet till en plats i exil där det inte kan levas. Slutdikt är en höjdpunkt i Tsvetajevas diktning och ett av den ryska poesins absoluta mästerverk.

 

I samarbete med Ellerströms förlag, Rönnells vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad, Kulturrådet och Humlegården Fastigheter.

View Event →
Nov
1
7:00 PM19:00

Konsert med Tore Berger!

Omslagsfoto: Kenny Bengtsson

Omslagsfoto: Kenny Bengtsson

Tore Berger framför sånger från sin nya skiva "Stora frågor, inga svar" (Comedia), ackompanjerad av producenten Sigge Krantz (Träd, Gräs & Stenar), Bo Nordenfelt och Wille Krantz. Dessutom gästar Tore Bergers dotter Vera Mårtens och Thomas Henley, som båda är med och sjunger på plattan.

Välkomna!

Entré: 100 kr, biljetter finns på Rönnells

 

I samarbete med Comedia, Rönnells vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad, Kulturrådet och Humlegården Fastigheter.

View Event →
Oct
28
2:00 PM14:00

Priset till Årets svenska kulturtidskrift delas ut!

fsk.jpg

Priset till Årets svenska kulturtidskrift delas ut kl. 14:30 av Föreningen för Svenska kulturtidskrifter. Dan Fröberg framför ett litet exklusivt ljudstycke. Samtal med de nominerade tidskrifterna och mingel.

Priset består av 40.000 kr samt ett konstverk. Prissumman sponsras av Samfundet De Nio.

Tidskrifterna som juryn nominerat till Årets kulturtidskrift 2017 är följande:

ARCHE: En tidskrift som med stor precision och skärpa oförtrutet strävar på och går sin egen väg inom områden som psykoanalys, konst, arkitektur och humaniora. Positivt spretig, intressant, svår- och lättillgänglig på samma gång, tillika en smakfull och konsekvent formgivning.

DET GRYMMA SVÄRDET: En smått legendarisk undergroundpublikation som sedan länge fungerat som en naturlig plattform för så många kreativa krafter och människor. En sprudlande tidskrift vari formerna för narration och argumentation rör sig ogenerat mellan text och bild. Dessutom rolig, väl värt att premiera.

HJÄRNSTORM: En pålitligt publikation med en rejäl historik, en vaken redaktion samt en stabil utgivning. Hjärnstorm har under ett flertal år konsekvent publicerat lyckade korsbefruktningar av konst, litteratur, filosofi, film, antropologi mm. En såväl lustfylld som tillgänglig tidskrift.

RESPONS: Denna facklitteraturtidskrift presenterar någonting som ingen annan svensk publikation gör; snabba, aktuella och ambitiösa recensioner av facklitteratur utgiven på svenska. Inte minst viktigt i dessa tider där dagstidningarna minskar sin bevakning inom detta viktiga område. Ett extra plus till en generös hemsida.

WALDEN: En specialistpublikation för filmentusiaster av visionär och experimentell rörlig bild i gränslandet mellan film och konst. Ett dynamiskt fält där det sjuder, flimrar och brusar sedan ett flertal decennier tillbaka. Walden erbjuder kunniga skribenter och svindlande sekvenser, och presenterar i allting detta en smärre kulturgärning genom denna genomlysning och läsning av konst- och essäfilm.

 

I samarbete med Föreningen för Svenska kulturtidskrifter, Samfundet De Nio, Rönnells vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad, Kulturrådet och Humlegården Fastigheter.

 

View Event →
Oct
26
5:00 PM17:00

Release av den nya kulturtidskriften ESSÄ

essä.jpg

Kom och fira den nya kulturtidskriften ESSÄ med redaktören Emi-Simone Zawall och formgivaren Jens Andersson på Rönnells den 26 oktober!

Program för kvällen:

– Johan Holmberg läser ur CJL Almqvists "Svenska fattigdomens betydelse"
– Magnus Florin pratar om negationerna hos CJL Almqvist
– Magnus Granberg (Skogen) framför ett par specialkomponerade variationer av CJL Almqvists "Songes"
– Johan Jönson läser ur sin text i ESSÄ: "Fattig, fettig, fittig. På svenska. Från svenska. Till svenska."

Tidskriften kommer att finnas till försäljning och det bjuds på bubbel.

 

I samarbete med ESSÄ, Rönnells vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad, Kulturrådet och Humlegården Fastigheter.

View Event →
Oct
24
5:00 PM17:00

Releasefest för Peter Mosskins Systrarna

Mosskin.jpg

Välkommen att fira Peter Mosskins nya bok Systrarna med oss.
Det blir en afton fylld med mingel och boksignering.

Klockan 18 samtalar Peter Mosskin med författaren Gunilla Thorgren om boken.

Varmt välkomna!


Intervju med Peter Mosskin om boken: http://bit.ly/2xZX9zp

OM BOKEN

Systrarna är en unik dokumentärroman inspirerad av dagböcker och brev om tre ovanliga systrar i mellankrigstidens Europa

Nun och Nini var i tur och ordning gifta med poeten Gunnar Ekelöf. Margit, författarens mor, delade sin man med en annan kvinna. De var feminister innan begreppet användes. De revolterade mot snäva samhällsnormer utan att vara medvetna om det. Världen låg framför deras fötter och de tog för sig – både i arbete och i kärleksrelationer. Men det var inte alltid lätt i en tid då kvinnoliv skulle levas i skuggan. Nun skrev i en dikt: ”Men männen, männen ... / Varför kunna de inte ge vad jag söker? / Varför be de aldrig om det innersta?”

Vi får följa systrarna från att de är tonåringar på 1920-talet, unga på 30-talet, fram till sent 50-tal. Författaren Peter Mosskin har haft tillgång till brev och dagböcker som aldrig tidigare varit offentliga. Texten blandas upp med utdrag ur brev, dagböcker och andra skrivelser.

I samarbete med Bokförlaget Atlas, Rönnells vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad, Kulturrådet och Humlegården Fastigheter.

 

View Event →
Oct
21
2:00 PM14:00

Samtal om Ben Hellmans bok Hemma hos Tolstoj - Nordiska möten i liv och dikt.

hemma-host-tolstoj-presentation.jpg

Vad talade man om vid den sjungande samovaren hemma hos Tolstoj?


Ben Hellman, kännare och översättare av rysk litteratur, berättar om sin nya bok Hemma hos Tolstoj. En bok om stort och smått, från författarskap och litteratur till middagsvanor och klädsel.

Leo Tolstoj tog emot en strid ström av gäster på sitt mytomspunna gods Jasnaja Poljana utanför Moskva. Hit sökte sig journalister, författare, människor i troskris och nyfikna turister som rest långt för att träffa den store ryske författaren. Besökarna var många gånger från Norden och har berättat om sina möten i fängslande reseskildringar, reportage och artiklar. Tolstoj fick även ett hundratal brev från nordbor som vittnar om hans framskjutna plats i den samtida tankevärlden.


Samtalen med besökarna fördes gärna vid den väldiga vänligt fnysande samovaren. I centrum för samvaron stod naturligtvis författarskapet och litteraturen i stort, men det fördes också diskussioner om de dramatiska omvälvningarna i Ryssland, om religion, filosofi och politik samt vardagens skötsel av gods och ägor.
Hemma hos Tolstoj ger ett mångsidigt porträtt av författaren i hans livshållning som kyrkokritiker, anarkist, pacifist och vegetarian. Här myllrar också av suggestiva detaljer från hela familjen Tolstojs dagliga liv. Boken bjuder dessutom på inblickar i omständigheter kring varför Leo Tolstoj aldrig fick de nobelska litteratur- och fredsprisen och fascinerande möten med de nordiska gestalterna i romanerna Krig och fred, Anna Karenina och Uppståndelse.

I samarbete med Appell Förlag, Rönnells vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad, Kulturrådet och Humlegården Fastigheter.

View Event →
Oct
19
7:00 PM19:00

Nicolai Dunger & Co på Rönnells

Dunger.jpg

Nicolai Dunger framför låtarna från nya albumet "Arkibuseringen av egot" hans starkaste hittills. Uppbackad av ett band som kommer få taket att lyfta; med Piteåkollegan Thomas Tjärnkvist, producenten Bebe Risenfors (Bad Liver), samt två medlemmar av sann proggadel; Nikke Ström (Nationalteatern) och Bengt Berger (Archimedes Badkar).

Välkomna!

Entré 100 kr (förköp finns på Rönnells)

 

I samarbete med Rönnells vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad, Kulturrådet och Humlegården Fastigheter.

View Event →
Oct
18
5:00 PM17:00

Releasemingel för Den stora boken om Igelkotten och Mullvaden

I&M.jpg

”Igelkotten och Mullvaden är väl som folk är mest, fast bättre.”
/Barbro Lindgren

Sedan första boken om radarparet Igelkotten och Mullvaden kom ut för 20 år sedan har böckerna blivit kultklassiker. Nu finns de i en efterlängtad samlingsutgåva med förord av Barbro Lindgren.

Kom och fira Den stora boken om Igelkotten och Mullvaden med oss! Det blir mingel och samtal med författarna och illustratörerna Anna Höglund och Gunnar Lundkvist. Bok och en exklusiv disktrasa finns givetvis till försäljning!

 

I samarbete med Lilla Piratförlaget, Rönnells vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad, Kulturrådet och Humlegården Fastigheter.

View Event →
Oct
14
2:00 PM14:00

Anders Cullhed talar om sin nya essäbok Tidens guld

Cullhed.jpg

I Tidens guld. Essayer om kanon, liv, poesi har Anders Cullhed vaskat fram både äldre klassiker och nyare författarskap ur den västerländska och svenska litteraturens historia. Volymen varvar breda kulturhistoriska perspektiv på kanon, levnadshistorier och platser med lyriska närläsningar.

Anders Cullhed är professor i litteraturvetenskap och preses i Kungl. Vitterhetsakademien.

Boken finns till försäljning till specialpris.

Alla välkomna!

I samarbete med Bokförlaget Faethon, Rönnells vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad, Kulturrådet och Humlegården Fastigheter.

View Event →
Oct
12
7:00 PM19:00

Pål Nyberg feat. Joris Roelofs & Joost Patocka

PålN.jpg

Stockholmsgitarristen Pål Nyberg har den senaste tiden fått en hel del uppmärksamhet internationellt.

Hans senaste album ”Live at A-trane – Berlin” med den amerikanska saxofonisten Jimmy Halperin fick fyra av fem stjärnor i DownBeat Magazine. I detta projekt har Nyberg bjudit in två av Amsterdams absoluta toppmusiker: flerfaldigt prisbelönta basklarinettisten Joris Roelofs och trummisen Joost Patocka som länge varit en tongivande musiker på den europeiska jazzscenen.

Entre: 150 kr
Förköp finns att köpa direkt hos Rönnells.

Lineup:
Pål Nyberg - gitarr
Joris Roelofs - klarinetter
Mauritz Agnas - bas
Joost Patocka - trummor

http://stockholmjazz.se/
http://palnybergmusic.com/
https://www.youtube.com/watch?v=jYBCcTGpfeQ
https://www.youtube.com/watch?v=f1B5hmlbfJA

 

I samarbete med Stockholm Jazz Festival, Rönnells Vänner, Studiefrämjandet, Kulturrådet, Stockholms stad och Humlegården Fastigheter.

View Event →
Oct
10
5:00 PM17:00

Stockholmsrelease för Dagarnas skum, boken om gruppen Ragnaröks första platta. Samtal och musik.

Bryngelsson.jpg

Stockholmsrelease för boken om Ragnaröks första platta och framför allt låten Dagarnas skum. Text: Peter Bryngelsson, Mats Trondman, Ulrika Knutson och Per Engström. Bilder: Peter Nabo.

En poetisk betraktelse över en tid, ett band, en låt och en glömska.

Samtal och musik.

 

https://www.youtube.com/watch?v=VxZ69T6Eewk

 

I samarbete med Rönnells Vänner, Studiefrämjandet, Kulturrådet, Stockholms stad och Humlegården Fastigheter.

 

View Event →
Oct
7
2:00 PM14:00

Releasefest för Ord&Bilds jubileumsnummer!

oob.png

I år fyller tidskriften Ord&Bild 125 år. I vårt jubileumsnummer skildrar 13 skribenter tiden, snarare än tidskriftens historia.

Kom till Rönnells och fira jubileet med oss. Hanna Nordenhök och Judith Kiros läser ur sina nyskrivna texter som finns i numret och vi samtalar med en annan av jubileumsskribenterna, Agneta Pleijel, som var redaktör för Ord&Bild 1971–1975.

Självklart kan ni köpa tidskriften på plats!

Numret innehåller nyskrivna texter, en för varje decennium sedan 1892, av Malin Nord, Aino Trosell, Kristina Fjellkestam, Ulrika Knutson, Hanna Nordenhök, Agneta Pleijel, Ann-Marie Tung Hermelin, Jila Mossaed, Mara Lee, Judith Kiros och Evelina Johansson. Tillsammans med två arkivtexter av Lydia Wahlström och Sylvia Plath tecknar de en bild av det förflutna men också i allra högsta grad av vår samtid.

 

I samarbete med Ord&Bild, Rönnells Vänner, Studiefrämjandet, Kulturrådet, Stockholms stad och Humlegården Fastigheter.

View Event →
Oct
5
5:00 PM17:00

Release för CHATEAUX n°2

Chateaux presenterar:

CHATEAUX n°2 (nytt nummer!)
Collwood Villa n°2 (nytt nummer!)

Dessutom: Överlevnad av Danielle Collobert (ny bok!)

Poesiläsningar på franska och svenska av: Luc Bénazet, Linnéa Fonseca, Iman Mohammed (via video) och Adam Westman

Varmt välkomna!


Luc Bénazet, poet verksam i Paris, ingår bl.a. i ljudpoesi-konstellationen Grammata och redigerar tillsammans med Victoria Xardel poesitidskriften Les Divisions de la Joie. Han har tidigare varit redaktör för Slot n°12 och medverkar i CHATEAUX n°2 med dikten ”GEVÄRET HAR TVÅ / SKO^TT.

Linnéa Fonseca, poet verksam i Malmö, medverkar i Collwood Villa n°2 med ”Skriv en skog” om Sep pran ek av den norske poeten Vemund Solheim Ådland.

Iman Mohammed, poet verksam i Malmö, aktuell med boken Fermata [Turkosa serien 12], medverkar med poesi i CHATEAUX n°2.
Adam Westman, poet verksam i Stockholm, har tillsammans med Peter Thörneby översatt dikten ”Död åt en stjärna” av den brittiske poeten Tom Raworth till CHATEAUX n°2.


*

Poesitidskriften CHATEAUX sätts och trycks av Chateaux i Aspudden och kommer ut två gånger per år. Nummer 2 innehåller poesi av Luc Bénazet, Iman Mohammed, Lorine Niedecker och Tom Raworth, i översättningar från franskan, amerikanskan och engelskan av Martin Högström, Beata Berggren och Peter Thörneby & Adam Westman.

Kritiktidskriften Collwood Villa kommer ut tillsammans med CHATEAUX. I nummer 2 skriver Linnéa Fonscea om Sep pran ek av den norske poeten Vemund Solheim Ådland (Gasspedal, 2003).

Med varje nytt nummer av CHATEAUX kommer dessutom en bok i serien Supplement. Andra boken i serien är Överlevnad av Danielle Collobert i översättning från franskan av Helena Eriksson och Jonas (J) Magnusson. Danielle Colloberts författarskap tillhör de mest obönhörliga. Hennes sista bok, Survie, som ursprungligen gavs ut 1978 av Orange Export Ltd., är den första på svenska.

 

I samarbete med Rönnells Vänner, Studiefrämjandet, Kulturrådet, Stockholms stad och Humlegården Fastigheter.

View Event →
Oct
4
6:30 PM18:30

En helafton med Mikael Strömberg och Joakim Pirinen

JP och MS.jpg

Välkomna till en helafton med radarparet Joakim Pirinen och Mikael Strömberg. När de kommer samman kallar de sig ”Kräldjur i Rumänien”. Mikael uppträder under sitt nom de guerre "Bäl 4", och Joakim kallar sig "Sudan 1”.
Tillsammans framför de sin fjärde skiva ”Gonki”, som gavs ut tidigare i år. Från en plats någonstans i Mikaels ljudlandskap läser Joakim texter om figuren Gonki, en tveksam existens. Skivan ges ut på vinyl av Galleri Erik Axel Sund, i en begränsad upplaga om 300 exemplar, och kommer att finnas till försäljning under kvällen.
Dessförinnan läser Joakim nyskrivna texter från sin kommande bok med kortprosa. Som vanligt kommer han att avsluta med att imitera Evert Taube.

 Entré 100:- (inget förköp)

Joakim Pirinen, f. 1961. Främst känd som serietecknare med ett tjugotal egna böcker bakom sig. Debuterade 1983 med albumet ”Välkommen till Sandlådan” 1983 och slog igenom 1985 med serien om Socker-Conny. Joakim är utöver serietecknandet verksam som bildkonstnär och illustratör och har även skrivit dramatik, inte minst trilogin om Familjen Bra. Han har givit ut fyra böcker med kortprosa, senast ”Den röda drömmen” från 2013.

Mikael Strömberg, f 1957, arbetar som konstnär i text-ljud-bild sammanhang. Han har skrivit elektronisk musik till konstflyg och rökskulpturer, ställt ut hela städer som klangmonument, designat ljud för lastbilar, startat en ljudatlas för utrotningshotade ljud mm.
Som radioproducent har han för Sveriges Radio bland annat producerat dokumentärerom bl a Karl-Erik Welin och Erik Satie och musikserier som Musik & Politik, Starka Musikupplevelser och Ljudo – om ljuden i våra liv.

Tillsammans med Mikael Strömberg har han givit ut två böcker ”Ljudbiblioteket” och ”Men först lite musik!”, där Mikael skrivit texten och Joakim illustrerat. De har också gjort fyra skivor: ”Afrika”, ”Fåglarnas underbara liv”, ”Skönhetsmord” (alla tre på CD) och nu ”Gonki".

I samarbete med Rönnells Vänner, Studiefrämjandet, Kulturrådet, Stockholms stad och Humlegården Fastigheter.

View Event →
Sep
26
5:00 PM17:00

Release för ny bok av Anne Carson i skriftserien Moly!

AnneCarson.jpg

Vad har den antike grekiske poeten Simonides, känd för att ha uppfunnit minneskonsten och för att varit först med att ta betalt för poesi, att göra med Paul Celan, den tyska efterkrigslitteraturens ordkarge mästarpoet?

Svaret heter Det oförlorades ekonomi, den kanadensiska språkkonstnären, antikforskaren, översättaren med mera Anne Carsons kanske allra märkligaste – men också centrala – bok, som nu ges ut av oss i översättning av Niklas Haga och Rebecka Kärde.

Med utgångspunkt i en enda preposition, grekiskans pros, och en fråga, vad går egentligen förlorat när vi slösar med orden?, sätter sig Carson på tankevindlande kollisionskurs med de två poeternas liv och verk och med vad som eventuellt kunde kallas poesins predikament.

Anne Carsons egensinniga texter har fått fäste i Sverige tack vare översättningar av hennes största publikframgångar, de ”prosalyriska” experimenten Röd självbiografi, Makens skönhet och nu senast Röd doc>. I och med Det oförlorades ekonomi introduceras en ny sida av författarskapet för svensk publik, en sida som är avgjort mer akademisk och lärd, men inte ett jota mindre carsonsk.

De två översättarna, den ena doktorand i antik grekiska, den andra poet och litteraturkritiker, samtalar om boken med konstnären och poeten Inger Wold Lund.

Välkommen på deltagande och mingel!


I samarbete med Bokförlaget Faethon, Rönnells Vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad och Kulturrådet.

View Event →
Sep
22
5:00 PM17:00

Björn Engberg "The Fall of Modern Man / The Rise of Gaia"

BjörnEngberg.jpg

Välkommen på vernissage fredagen den 22a september på Rönnells Antikvariat!

THE FALL OF MODERN MAN / THE RISE OF GAIA
Björn Engberg

Utställningen har även öppet lördag den 23e, kl 12-16.

⁓ ⁓ ⁓ ⁓ ⁓ ⁓ ⁓ ⁓

A meditation on the state of civilization and nature
by Mattias Indy Pettersson

”Love flowers best in openness and freedom.” Edward Abbey (1927-1989) was an American author whose works reflect an uncompromising environmentalist philosophy. His love for the natural and his distrust of machines stayed with him until his death. He was buried as he had requested: in a sleeping bag, without a casket, in an unmarked desert grave somewhere in Arizona. The quote about love is from ”Desert Solitaire: A Season in the Wilderness” (1968), a book that made me want to give up on civilization and retreat into nature. Too bad I’m such a self-made slave to this so called civilized living that I don’t even know how to start a fire without a lighter ... I would probably not last a week in the wilderness. But I do love all things natural, it’s just that I’m super-civilized, i.e. lazy and brainless, and therefore unable to survive without my gadgets. Let’s explore why I am so stupid, and let’s start with a simple definition of the word ”nature”. 

Nature: The natural world as it exists without human beings or civilization.

Our love for nature violently clashes with our love for civilization. Apparently, we can’t have both. Common sense is not common, and it takes experts to convince us of what we already know (this planet is deteriorating and so are we). 
Earth is our home, and what we do to it, we do to ourselves. We cannot live without Earth, but Earth will do just fine without us. Edward O. Wilson, biologist and researcher, once said that ”if all mankind were to disappear, the world would regenerate back to the rich state of equilibrium that existed ten thousand years ago. If insects were to vanish, the environment would collapse into chaos.” 

Chaos: The confused unorganized state of primordial matter and infinite space before the creation of distinct forms. Or, if we take it down a notch to a more human level: A state of utter confusion, a total lack of order. 

Civilization has been in a state of chaos for quite some time, so what else is new? Well, let’s talk about the aspect of time for a while. We’ve accomplished amazing things over the last couple of years. In the morning you get in your car, you drive through the city, you get on the subway, you scroll through your feeds on Facebook, Instagram, Twitter, and you subscribe to yet another podcast ... It all seems normal, right? But it’s so far removed from every single aspect of our history. It’s so new, it’s so recent, this thing with cities and electronics, and it’s pretty far from a natural state. Take a look at the nearest clock and understand that since this exact time yesterday, 13 million tons of toxic chemicals were released across the globe, and 200 000 acres of rainforest have been destroyed (an acre is approximately the same size as one football pitch or 16 tennis courts). Every two seconds a human being starves to death. Every day 150-200 animal and plant species are driven extinct. Every 90 seconds a child dies from a water-related disease. 
Civilization seems kind of bad. And even if those numbers aren’t 100 % correct at the time of writing, I think most of us understand that we’re in deep shit. The biodiversity crisis is real. 

*

Lewis Mumford, historian and sociologist, defined civilization in his book ”The Myth of the Machine” (1967-70) as ”the group of institutions that first took form under kingship. Its chief features, constant in varying proportions throughout history, are the centralization of political power, the separation of classes, the lifetime division of labor, the mechanization of production, the magnification of military power, the economic exploitation of the weak, and the universal introduction of slavery and forced labor for both industrial and military purposes.”
Was Mumford cynical? Depends on whom you ask. Industrial civilization is destroying the planet and creating unprecedented human suffering. Do you agree? Maybe not wholeheartedly, but if you deny mankind’s destructive impact upon this Earth, you are not here. You are lost. 

”How many more times will you watch the full moon rise? Perhaps twenty. And yet it all seems limitless.” Paul Bowles wrote that 1949 in ”The Sheltering Sky”. 
”Woe to you, oh Earth and sea, for the Devil sends the Beast with wrath, because he knows the time is short.” Steve Harris wrote this adaptation of the Book of Revelations in ”The Number of the Beast” (1982).
Conclusion? The time aspect reveals what we’ve created in just the blink of an eye. Chaos. And compared to the time span of one full second, a blink of an eye is an eternity. Lots of chaos.

Derrick Jensen, philosopher: ”We have a social system based on the use of non-renewable sources. If you take more from your surroundings than you give back, sooner or later there will be nothing left. If fewer ancient forests stand each year than the year before, sooner or later none will stand.” This is all very easy to understand. 
Cities, the defining feature of civilization, have always relied on taking resources from the surrounding countryside. Civilization thrives in artificially created environments, these huge urban centers that breed a mindless mob and suck the vitality out of the countryside. Spirituality starts in the open, transfers to the cities where it loses its gist and then dies in the megacities, engulfed in the flames of materialism. Journalist Eduardo Galeano writes that ”the majority must resign itself to the consumption of fantasy. Illusions of wealth are sold to the poor, illusions of freedom to the oppressed, dreams of victory to the defeated and of power to the weak.” 
These are the central themes of modern political culture. How can this be a good thing? What have we made of ourselves?

Deep down, we know. Everybody knows that we’re in great need of new, sustainable systems to make this world a better place. Everybody knows that global hunger is man made and preventable. But these monumental problems are hardly being addressed at all. At least not by those in power, the responsible leaders who are able to make a difference. The power of the grassroots campaigns and small-scale activism is simply not enough, and we seem unable to grasp the magnitude of the challenges that face us. 
Man will not live forever. Man will die off, it’s just a question of when, and I say the sooner the better. We know what’s wrong with us, so the question is: do we have the bravery to confront it? I think not. Therefore, the best humanity can hope for is to eventually be crushed by nature. I wish us all a peaceful, painless death when somebody finally pushes the button and closes the switch. Maybe, in a near future, all it will take is one click. 

*

”The most merciful thing in the world, I think, is the inability of the human mind to correlate all its contents. We live on a placid island of ignorance in the midst of black seas of infinity, and it was not meant that we should voyage far. The sciences, each straining in its own direction, have hitherto harmed us little; but some day the piecing together of dissociated knowledge will open up such terrifying vistas of reality, and of our frightful position therein, that we shall either go mad from the revelation or flee from the deadly light into the peace and safety of a new dark age.” H.P. Lovecraft, ”The Call of Cthulhu” (1928).

Technology most certainly will continue to develop at an exponential rate, as our development of sustainable agricultural and environmental issues lags behind. Some people claim that technology still lacks what separates tech from Man: a sense of morality, compassion, love, empathy… In my mind, I don’t see how we make good use of our morality, compassion, love and empathy. In my mind, we’ve forgotten everything about the soul, the spirits, and our emotions. There’s a spiritual void at the heart of our culture. Superhuman intelligence is all about the brain, and nothing about the soul, hence I see no difference between Man and Machine. The singularity is here. 

Singularity: The state when humans will transcend the limitations of our biological bodies and brains. Where machine intelligence is more powerful than all human intelligence combined. 

The way we use our mobile phones, activity wristbands and whatnot (or rather, the way technology uses us), tracking our every step even when we sleep, I’d say technology is already a part of our actual bodies. 
American terrorist and mathematics prodigy Theodore Kaczynski, known as the Unabomber (his early victims were associated with universities or airlines), was a man who lived for his idea, who was prepared to sacrifice everything for his idea, and especially everybody. Dubbed ”the most intellectual serial killer the nation has ever produced” by one criminologist, his ideas about the evils of technology and his desire to leave civilization and escape into the wild ultimately drove him to murder. The Unabomber was active between 1978 and 1995, way before activity wristbands. Was his anti-technology philosophy sufficient to explain his crimes? Of course not. But let’s talk about violence. 

Civilization is based on a rarely questioned hierarchy. Violence done by those up high to those down low is standard operating procedure, while reversing this structure is almost unthinkable. When violence from below occasionally strike against the upper elite it is regarded with shock, and stricken down hard by those in power, all according to the law of retaliation. ”And if ye will not yet for all this hearken unto me, then I will punish you seven times more for your sins.” (Leviticus 26:18). Violence has become the default of our culture. 

*

”The Decline of the West”, is a two-volume tome written by historian and philosopher Oswald Spengler in 1918-1923. Spengler looks upon history as an organic cycle (rather than linear) that has to pass through the stages of Birth, Development, Fulfillment, Decay and Death. In the West we tend to look upon history as something always moving forward, evolving to the better. This, according to Spengler, is the result of the Western man’s ego, thinking that everything in the past pointed to him, making him the center of the world.

The cyclical movements of history are not those of nations, states, races and events, but of High Cultures, each and every one of equal importance. So when Spengler speaks of the decline of the West, he speaks of the decline of its culture. Thus, the people live on, but their culture is destroyed.
The eight High Cultures so far are the Babylonian, Egyptian, Chinese, Indian, Mexican (Mayan/Aztec), Classical (Greece/Rome), Arabian and Western (European-American). These eight cultures have all had a life span of 1000 years, and every culture has collapsed. Why should ours be any different? 

Spengler uses seasons as an analogy to elaborate. Spring is the birth of religion and where the basic principles of this culture are being formed. Summer is when acts of lasting value and great accomplishments are being made (this is the peak and the cultural prime). Autumn is when all this start to break down and turn into Winter. We’re there already, in the Kali Yuga. Political propaganda is mistaken for ideology, feelings are mistaken for knowledge, science no longer reaches certainties. There is much cultural confusion, and the arts do not speak from or to the soul of the people, but rather follow materialistic fashion with lots of changes of styles, not asking much from neither the artist nor the people. Spengler is confident that after a moment of atheism the people will turn to a renewal of religion and spiritual faith, based on the religion developed in the Spring of the culture. And so we’ve entered what Spengler refers to as the Civilization phase which is – as opposed to the Culture phase we’ve just left behind – occupied with materialism, continual wars, mass movements of people, environmental crises, rootlessness and lack of vitality, strength and intellect.

The history of High Culture is the only history that counts, according to Spengler, because pre- and post-Cultural man is simply without history: as man plunges into materialism and advocates the degeneration of his mentality, he loses his historical weight.

Charles Eisenstein writes in ”Sacred Economics” (2011) about our culture’s notion of spirit as ”that of something separate and non-worldly, that yet can miraculously intervene in material affairs”, and concludes that this divine, godlike spirit of today is simply named Money; the hidden hand that directs and controls pretty much everything in our existence. Wu-Tang Clan has a song, ”C.R.E.A.M.”, Cash Rules Everything Around Me, which the wolves of Wall Street surely cannot relate to. Cash? Most money don’t even exist in physical form. Most money is an abstraction disconnected from the real world. 

Eisenstein on the early years of the 21st century economic crises:
”Looking down from Olympian heights, the financiers called themselves ‘masters of the universe’, channeling the power of the god they served to bring fortune or ruin upon the masses, to literally move mountains, raze forests, change the course of rivers, cause the rise and fall of nations. But money soon proved to be a capricious god. As I write these words, it seems that the increasingly frantic rituals that the financial priesthood uses to placate the god money are in vain. Like the clergy of a dying religion, they exhort their followers to greater sacrifices while blaming their misfortunes either on sin (greedy bankers, irresponsible consumers) or on the mysterious whims of God (the financial markets). Soon, perhaps, we will blame the priests themselves. What we call deflation, an earlier culture might have called, ‘God abandoning the world’. Money is disappearing, and with it a third property of spirit, the animating force of the human realm. [Money ...], so insubstantial (in the form of electrons in computers) that it can hardly be said to exist at all, yet so powerful that without it, human productivity grinds to a halt. It is as if God had forsaken the world.”

He continues:
”We do not realize that our concept of the divine has attracted to it a god that fits that concept, and given it sovereignty over the earth. By divorcing the soul from the flesh, spirit from matter, and God from nature, we have installed a ruling power that is soulless, alienating, ungodly and unnatural.”
Our children will have to pay. They are the ones being left with the pollution, the wreckage, the ruin, the debt and the collapse of human industrial civilization. Our children will look up and whisper ”no”... 

*

Edward Abbey again:
”… I go outside and close the switch on the generator. The light bulbs dim and disappear, the furious gnashing of pistons whimpers to a halt. Standing by the inert and helpless engine, I hear its last vibrations die like ripples on a pool somewhere far out on the tranquil sea of desert, somewhere beyond Delicate Arch, beyond the Yellow Cat badlands, beyond the shadow line. 
I wait. Now the night flows back, the mighty stillness embraces and includes me; I can see the stars again and the world of starlight. I am twenty miles or more from the nearest fellow human, but instead of loneliness I feel loveliness. Loveliness and a quiet exultation.”

So let’s gently close the switch on civilization and let nature prevail. Don’t worry, it’ll be beautiful. Everything will be fine once we are all gone.

 

I samarbete med Moon Space Books, Rönnells Vänner, Studiefrämjandet, Kulturrådet och  Stockholms stad.

View Event →
Sep
19
5:00 PM17:00

Texter om Stockholm och andra städer: Ola Andersson

OlaA.jpg

Arkitekten Ola Andersson har skrivit om städer i allmänhet och om Stockholm i synnerhet i dagspress, magasin och facktidningar sen början av 1990-talet. Nu ger Dokument Press ut en samlingsvolym med de bästa texterna.

Kl 18 samtalar Ola Andersson och Tatjana Joksimovic, planchef på Länsstyrelsen i Stockholm, med utgångspunkt från boken. Samtalet leds av Tobias Barenthin Lindblad, redaktör på Dokument Press.

Trevligt sällskap, dryck, tilltugg. Böcker att köpa finns på plats.

 

I samarbete med Dokument Press, Rönnells Vänner, Studiefrämjandet, Kulturrådet och Stockholms stad.

View Event →
Sep
16
2:00 PM14:00

Release för boken "ISKRA - gränslös musik" och nytt digtalt album.

iskra.jpg

Musikgruppen Iskra var nog den mest vildsinta och otämjda ensemblen inom den svenska jazz- och improvisationsmusiken. Oblygt blandade man konventionella instrument med leksaker och hemmagjorda ljudverktyg och skapade en musik med helt egna förutsättningar.

"Iskra – gränslös musik" är berättelsen om Iskras tjugo år under de politiskt och kulturellt dynamiska 70- och 80-talen. Bokens författare Bo C Bengtsson är en kultur- och nöjesjournalist med musik som favoritområde. Boken om Iskra är rikt illustrerad med fotografier och tidningsklipp. I samband med att boken kommer ut släpps också några klingande exempel på hur Iskras musik lät under de aktiva åren 1970–1992. Tretton låtar, varav flera tidigare outgivna, ges av Caprice Records ut i digital form på Spotify, iTunes och liknande tjänster.

Kom och hör Iskra spela och samtala med författaren Bo C Bengtsson. För dagen består Iskra av Jörgen Adolfsson, Tommy Adolfsson, Tuomo Haapala och Arvid Uggla. Fritt inträde och vi bjuder på något lätt.


Välkomna!


I samarbete med Bo Eleby Förlag, Caprice Records, Studiefrämjandet, Kulturrådet och Stockholms stad.

View Event →
Sep
12
5:00 PM17:00

Releasefest för Yvonne Hirdmans nya bok "Lent kändes regnets fall mot min hand medan barnen brann i Berlin" (Ordfront Förlag).

Hirdman.jpg

Kl 18 samtalar Yvonne med förläggaren Pelle Andersson om boken.
Det bjuds på mingel och 40-talsmusik.


Osa senast 10 september till marknad@ordfrontforlag.se

I sin nya bok tar Yvonne Hirdman med oss in i historien innan den har stelnat i sina välkända formationer. In i det ofattbart stora och det banala lilla, in i den skiktade världen veckorna våren 1945 då det äntligen blev fred i Europa. Historien finns lagrad i Dagens Nyheters skildringar dag för dag och Yvonne läser som om hon levde där och då. Det är en tid då alla drömmer om fred i det pinade, sönderbombade Europa, ivrigt följer Sjukovs frammarsch, läget i Berlin, Norges och Danmarks nervösa väntan på slutet. Ska det bli den brända jordens taktik eller kommer ockupanterna att ge sig frivilligt? Och stämmer de osannolika rapporterna om »likfabriker«?

Parallellt finns berättelserna från det fredade svenska vardagslivet, tips om vad man kan laga för mat i gasransoneringens tider. Vad går på bio? Och självklart de små fantasiretarna som står trubbigt förkortade under Personligt: Ring, Karin! Livet pågår ju. Som om det vore som vanligt.

I Lent kändes regnets fall mot min hand medan barnen brann i Berlin förnyar Yvonne Hirdman återigen sättet att skriva historia i en fascinerande bok om en tid fylld av osäkerhet och rädsla. Det är spännande läsning som öppnar upp för tankar om vad vi trots dagens informationsflod egentligen kan förstå om framtiden.

 

I samarbete med: Ordfront Förlag, Rönnells Vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad och Kulturrådet.

View Event →
Sep
7
5:00 PM17:00

Releasefest för tydningen nr 23/24: i n u t i

Grafisk form: Paulin Elm

Grafisk form: Paulin Elm

Välkomna att fira tydningens nya dubbelnummer: i n u t i

Med läsningar av:
Dimen Abdulla
Adam Westman
Jules Kielmann
(fler kan tillkomma)

Vi ses!

––––––––––

Till det här numret av tydningen letade vi efter ett ord som kunde undersöka kropp, rum och gränser, utan att låsa fast oss i en färdig koreografi. Vi fastnade tidigt för ordet inuti – för dess konnotationer till något kroppsligt, köttsligt, centrerat, omringat. Vi uttalade ordet och undrade: var börjar något och var tar det slut? Hur etableras gränsen för insida och utsida? Vilken meningsproduktion skapas i sådana rumsligheter?

Och desto mer vi uttalade ordet lade vi märke till dess glidande stavelser och paradoxala rörelser, och desto mindre av den binära läsningens betoning av Insida, Källa, Hem, Början, Jaget, Versal. Vi hörde de motstridiga riktningarna artikuleras i ordet, såsom in–ut–i: det börjar om igen, fast rör sig vidare –

Medverkande:
Adam Westman
Ditte Holm Bro
Filip Lindberg
Iman Mohammed
Balsam Karam
Adrienne Rich
Dimen Abdulla
Lap-See Lam
Jules Kielmann
Cecilia Luzon
Hanna Stjernfeldt
Erik Poulsen

 

I samarbete med Rönnells Vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad och Kulturrådet.

View Event →
Sep
2
2:00 PM14:00

Släppfest för David Väyrynens poesidebut Marken

Sara Parkman uppträder med sin tolkning av Väyrynens Hemvändarvisan.

---

Jag är nästan aldrig i Stockholm. Det kan bero på att jag knappt känner någon där. Hur kan man inte känna någon i en stad där en tiondel av landets befolkning bor? Jag vet inte. Kanske för att jag nästan aldrig är där. Kanske blir det ändring på det nu.

Fast nu kommer jag till Stockholm för att lansera en bok som inte ens tycker om städer. Kan det verkligen vara lönt? Jag vet inte. Kanhända finns det folk där som också är tveksamt inställda till om det är så bra att vi fortsätter leva som vi lever: allt längre bort från skogen och allt högre upp från marken.

Oavsett vad en tycker om sakernas tillstånd, kan en nog trivas med att lyssna på andra perspektiv emellanåt. Marken skall nog kunna sköta om det, åtminstone under en eftermiddag i september.

/David

---

Poeten David Väyrynens debut Marken handlar om Malmfälten. Här är två stora folkrörelser fortfarande en del av kulturen och mentaliteten: den inomkyrkliga laestadianska väckelsen och den socialistiska arbetarrörelsen. Med blandade metoder såsom fri och bunden vers, prosa, sånger, predikningar, dokument, nekrologer och listor, skildrar Marken hur människorna håller fast vid värden om solidaritet, arbetsiver och ödmjukhet, i tider då röster hörs påstå att kollektiva värden är föråldrade. Marken berättar också om Malmfälten som region, hur den som periferi väljer att förhålla sig till centrum och vad som händer när den delvis vänder moderniteten ryggen.

Under eftermiddagen får vi höra Markens texter läsas av David samt tolkas av Sara Parkman.


I samarbete med: Teg Publishing, Rönnells Vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad och Kulturrådet.

View Event →
Aug
29
5:30 PM17:30

Samtal om Ingrid Svenssons bok "Ett magiskt rum. Salonger i 1920-talets Paris"

Ingrid Svensson samtalar med Elisabeth Mansén om sin nya bok Ett magiskt rum. Salonger i 1920-talets Paris (Ellerströms); ett pionjärverk som förenar bokhistoria och lesbisk historia.

När modernismens historia skrivs hamnar kvinnorna ofta i bakgrunden. I Ett magiskt rum. Salonger i 1920-talets Paris är det dock just de inflytelserika kvinnorna som porträtteras: centralgestalterna Sylvia Beach, Adrienne Monnier, Natalie Clifford Barney och Gertrude Stein. Alla fyra drev salonger och alla fyra älskade kvinnor. I detta kunniga och rikt illustrerade pionjärverk kombinerar Ingrid Svensson två spännande och engagerande ämnen – bokhistoria och lesbisk historia. 

Ingrid Svensson (f. 1953) är bibliotekarie och fil.lic. i litteraturvetenskap med en avhandling om Klara Johanson som kritiker. Hon är verksam vid Kungliga biblioteket samt, tillsammans med Ulf Jacobsen, redaktör för tidskriften Biblis. Tidigare har hon publicerat Djuna Barnes Ladies AlmanackDamernas almanacka i översättning av Elizabeth Zila och skrivit artiklar om salonger, lesbisk historia och bokhistoria.

Elisabeth Mansén är professor i idéhistoria vid Stockholms universitet. 

 

I samarbete med ellerströms förlag, Rönnells Vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad och Kulturrådet.

 

View Event →
Aug
26
2:00 PM14:00

Torkel Rasmusson läser dikter och samtalar med Jonas Ellerström

Foto: Ulla Montan

Foto: Ulla Montan

I sin nya diktsamling "Gick bland gran och tall framåt kvällen" fortsätter Torkel Rasmusson sina poetiska promenader i den svenska samtiden och bland de egna upplevelserna. Stad står mot landsbygd, ett oroligt nu stöter mot ett bara på ytan mindre komplicerat förflutet, och det klarsynt iakttagande diktjaget får konfrontera gestalter och scener ur sina drömmar. Det är en helt personlig bok, präglad av stillsam melankoli, egensinnig humor och lika oförutsägbara som precisa språkliga vändningar.

Torkel Rasmusson är poet, dramatiker och pensionerad journalist, liksom välkänd sångare och låtskrivare i bandet Blå Tåget. Hans senaste skiva är "Sånger under natten" från 2013. Han debuterade som poet 1965 och utgav diktsamlingen "Se himmelen" på ellerströms förlag 2014. Den följdes av "Ibland" 2015, där dikterna ackompanjerades av egna fotografier.

Boken kommer att finnas till försäljning till specialpris!

Varmt välkomna!


I samarbete med ellerströms förlag, Rönnells Vänner, Studiefrämjandet, Stockholms stad och Kulturrådet.
 

View Event →